Kepentingan memahami ciri-ciri kanak-kanak pintar cerdas

Mengikut pandangan kajian Jane Piirto (1999), ramai orang yang telah ditanya sebagai responden setuju bahawa terdapat tiga aspek berkaitan pintar cerdas. Aspek yang pertama ialah kebolehan menyelesaikan masalah yang praktikal yang mana mereka akan melihat masalah itu dari pelbagai sudut, memberi sebab-sebab yang logik dan dengan fikiran yang terbuka. Aspek yang kedua pula ialah kebolehan lisan (boleh menangani sesuatu topik perbualan dengan baik, membaca dengan kerap dan baik). Pintar cerdas juga boleh dilihat dari aspek sosial (memahami konsep sosial, mengakui kesalahan yang telah dilakukan, mempunyai minat yang umum kepada dunia).

Bukan hanya golongan kanak-kanak kekurangan upaya atau “slow leaner” sahaja yang hanya perlu diberi perhatian, kanak-kanak cerdas pintar juga perlu mendapat  perhatian yang sama, yang mana kanak-kanak sebegini juga mempunyai kelemahan.

Jika di teliti dari segi perkembangan tingkah laku kanak-kanak cerdas pintar. Perkara ini dinamakan asynchronous yang bermaksud tidak sekata atau tidak berlaku mengikut peringkat atau kadar yang sepatutnya bersama-sama dengan perkara lain. Ain Hazwani et.al (2011) menjelaskan kanak-kanak pintar cerdas berkembang secara asynchronous iaitu perkembangan yang tidak selari dengan domain-domain lain. Sebagai contoh, kanak-kanak berusia 7 tahun mempunyai keupayaan intelektual seperti kanak-kanak berusia 12 tahun, berkeupayaan sosial seperti kanak-kanak berusia 9 tahun dan memiliki keupayaan emosi seperti umur sendiri. Oleh itu, perkembangan kanak-kanak pintar cerdas dari segi intelektual, emosi dan sosial adalah lebih cepat berbanding kanak-kanak biasa. Namun begitu, individu yang dikategorikan dalam pintar cerdas juga mempunyai beberapa kelemahan.

Dengan kata lain, mereka menggunakan kecerdasan yang ada pada mereka dengan cara yang lebih berkesan. Antara strategi pembelajaran adalah seperti:
“kalau saya tidak mengaplikasi apa yang dipelajari, saya akan lupa”

Imkplikasinya:
Mengaplikasi konsep yang baru dipelajari dengan sebanyak mungkin dalam situasi baru. Metakognisi yang matang ini juga bermakna mereka melatih diri. Mereka mencari peluang dan persekitaran untuk perkembangan diri. Mereka mengoptimalkan perkembangan intelek sendiri dengan intelek yang sedia ada.

Dari segi cabaran yang dihadapi kanak-kanak cerdas pintar ini adalah mereka boleh memahami secara intelektuel mengenai perkara-perkara abstrak tetapi tidak mampu menagani perkara-perkara yang melibatkan konsep emosi yang mana akan membawa mereka ke arah kebimbangan seperti kematian masa hadapan, seksualiti dan isu-isu yang lain.Perkembangan fizikal kanak-kanak pintar cerdas mungkin akan membataskan perkara atau kerja yang mereka berupaya menyelesaikannya melalui gambaran intelek mereka. Sikap teliti dan mementingkan kesempurnaan boleh mendorong mereka kearah kekecewaan. Mereka boleh terlibat sama dalam perbualan orang dewasa seperti isu-isu global untuk satu minit tetapi selepas itu mereka akan menangis kerana mainan kegemaran mereka diambil oleh seseorang. Dari segi emosi mereka terdapat sedikit kecelaruan. Kerana dari segi intelektual mereka tinggi dan mungkin hampir sama level dengan pemikiran orang dewasa, tetapi hakikatnya mereka masih seorang kanak. Oleh sebab itu kita perlu memahami emosi dan mengesan ciri-ciri kanak-kanak pintar cerdas agar dapat memberi perhatian supaya perkembangannya tidak terkandas.

Permasalahan dari segi pertuturan yang sangat bagus dan kebolehan memberi alasan. Kanak-kanak pintar cerdas ini biasanya bersikap tidak mahu mengalah dalam apa-apa perkara. Walaupun begitu mereka tetap kanak-kanak dan memerlukan disiplin yang betul walaupun mereka itu bijak. Mereka boleh mempengaruhi orang lain. Ibu bapa dan orang dewasa perlu mangambil berat supaya mereka tidak menjadi orang yang mampu mempengaruhi orang lain kearah keburukkan. Mereka juga akan cuba bersikap tunjuk pandai kepada ibu bapa dan guru.

Permasalahan dari segi sikap teliti dan kesempurnaan serta masalah emosi yang sensitif. Sikap kesempurnaan boleh membawa mereka kepada takut terhadap kegagalan sehingga mereka menjadi seorang yang putus asa. Mereka ini memerlukan data-data yang lengkap sebelum manjawap soalan-soalan yang diberikan, mereka sebenarnya lebih suka mencari jawapan sendiri kerana mereka malas untuk bersosial. Sikap sensitiviti dan juga perkembangan minda mereka mampu untuk memikirkan hal-hal seperti peperangan, kebuluran, pencemaran, ketidak adilan dan keganasan. Jika mereka terlampau memikirkan isu-isu ini mereka akan mengalami masalah ‘introverted’ dan mungkin menjurus kearah “existential depression”.

Pelajar pintar cerdas adalah satu aset yang bernilai bagi sesebuah negara. Kegagalan membantu pelajar pintar cerdas bagi memperkembangkan potensi dan bakat mereka adalah satu kerugian yang besar kepada negara dan masyarakat. Sekiranya penekanan sebegini tidak diberi perhatian, dikhuatiri potensi dan bakat pelajar pintar cerdas ini akan terbantut dan lambat berkembang.



Strategi pengajaran yang sesuai untuk kanak-kanak pintar cerdas

Golongan kanak-kanak cerdas pintar memerlukan program pembelajaran yang berbeza atau perkhidmatan yang tahap lebih tinggi berbanding dengan program-program yang dianjurkan oleh sekolah untuk pelajar-pelajar normal yang biasa. Program yang khusus adalah perlu bagi menyedari sumbangan mereka terhadap diri sendiri dan negara. Kanak-kanak yang mempunyai pencapaian yang cemerlang termasuk individu yang berpotensi serta berkebolehan dalam mana-mana enam bidang kecerdasan yang dinyatakan. Bagi definisi kecerdasan berdasarkan sekolah yang baru pula mencadangkan kecerdasan seorang kanak-kanak pintar cerdas berlaku dalam kalangan seluruh masyarakat dalam pelbagai budaya dan tidak semestinya berpandukan keputusan peperiksaan semata mata, tetapi dilihat dalam kebolehan individu tersebut yang tinggi dalam intelektual, kreatif dan artistik alam.

Dari segi pembelajaran juga perlu dipertingkatkan dari segi kaedah, aktiviti didalam kelas dan soalan-soalan yang diberikan perlulah aras tinggi, kerana pengajaran guru yang tidak mencabar pemikiran mereka akan menyebabkan mereka cepat berasa jemu dan bosan, seterusnya akan menghilangkan minat belajar. Personaliti terutama watak, perangai, tingkah laku dan cara gaya pembelajaran mereka perlu difahami oleh guru bagi merancang strategi pengjaran yang sesuai.

Pengetahuan terhadap personaliti dan gaya pembelajaran kanak-kanak pintar cerdas sebenarnya memberikan lebih ruang kepada guru untuk memberi sokongan perkembangan jasmani, emosi, rohani dan intelek. Ini membantu masyarakat sekeliling juga untuk menyedari bahawa kanak-kanak pintar cerdas harus dilayan seperti kanak-kanak biasa lain tetapi kelebihan yang dimiliki oleh kanak-kanak tersebut dipupuk dan dijaga supaya memberi manfaat kepada semua manusia.
Secara umumnya, sebenarnya tiada satu pun pengajaran khas yang boleh dianggap sebagai pendekatan yang mantap untuk digunakan oleh seseorang guru. Seseorang guru seharusnya mempunyai pemikiran yang kreatif untuk menarik minat seseorang pelajar pintar cerdas dan tidak menggunakan kaedah pengajaran tradisional. Khadijah M. Shahid (1992) yang membuat kajian ke atas beberapa pelajar pintar cerdas mendapati bahawa mereka mudah berasa bosan dan kecewa dengan suasana di sekolah kerana kebanyakan guru yang mengajar menggunakan kaedah tradisional, yang umumnya kurang memahami kehendak dan cita rasa mereka. Berikut merupakan pendekatan yang telah dicadangkan :

a.      Pendekatan koperatif
Pendekatan koperatif merupakan pendekatan yang berpusatkan kepada murid. Pendekatan ini memerlukan para pelajar bekerjasa untuk menyelesaikan setiap tugasan yang diberikan oleh guru. Persekitaran yang membina ini akan menyebabkan pelajar pintar cerdas lebih bersemangat dan tidak bosan. Menurut Chiam (1992), pelajar-pelajar pintar cerdas ini akan mengalami kekecewaan jika mereka tidak mendapat galakan dan rangsangan yang mencabar dalam bilik darjah. Oleh itu, guru wajar menyediakan PdP yang tidak hanya menguji intelek pelajar tetapi menyentuh aspek perkembangan lain seperti bersosiolisasi, berkomunikasi, emosi, dan tingkah laku.

b.      Pendekatan Inkuiri
Pendekatan inkuiri merujuk kepada pendekatan berpusatkan murid. Pendekatan ini memerlukan murid membuat penerokaan terhadap tugasan yang telah diberikan oleh guru. Pendekatan ini sangat sesuai kepada murid pelajar pintar cerdas kerana mereka sukakan cabaran untuk menjana pengetahuan mereka. Aktiviti-aktiviti dirancang sebegitu rupa supaya murid berpeluang melibatkan diri secara aktif dalam pembelajaran (Pusat Perkembangan Kurikulum 1994). Hal ini akan menyebabkan pelajar pintar cerdas akan berkongsi pengetahuan (intelek), memupuk nilai-nilai murni (rohani), bertimbang rasa (emosi) dan mempertingkatkan kemahiran berkomunikasi (sosial) bersama –sama dengan rakan – rakan yang lain dalam kumpulan. Oleh itu, pendekatan inkuiri ini juga sesuai digunakan oleh guru untuk mengajar murid pintar cerdas dan berbakat ini.

c.       Pendekatan Kolaboratif
Pendekatan kolaboratif pula merujuk kepada hubungan kerjasama antara guru pendidikan khas dengan guru aliran perdana. Pendekatan ini sangat penting kerana suasana PdP yang tidak kreatif akan menyebabkan murid pintar cerdas akan hilang minat untuk belajar. Ketiadaan strategi ini mungkin berpunca daripada kekurangan pengetahuan dan kemahiran guru pelajar aliran perdana untuk mengendalikan murid ini. Oleh itu, kerjasama ini dapat meningkatkan pengetahuan dan kemahiran guru tersebut. Guru – guru boleh bekerjasama dalam proses penyediaan rancangan pengajaran, objektif, aktiviti yang sesuai untuk pelajar ini.

d.      Pendekatan Bermain Sambil Belajar
Kaedah bermain adalah kaedah pembelajaran yang mendekatkan diri pelajar kepada pengalaman sebenar secara langsung, terutama apabila mengajar konsep atau kemahiran. Apabila digunakan secara berkesan boleh menambah respon murid dan kepekaan kepada perasaan orang lain, iaitu murid tidak akan dapat memahami atau mengaplikasikan prinsip yang dipelajari dengan berkesan dan bermakna kecuali diberi peluang menyaksikan sendiri situasi sebenar dan menilai hasil aplikasi mereka dalam situasi bermasalah. Murid berpeluang dan boleh mempertingkatkan kebolehan empati, menambah kepekaan proses interaksi dan memiliki kebolehan menganalisis situasi secara objektif. Kaedah bermain sambil belajar merupakan situasi yang dilakukan secara spontan dengan arahan dan bahannya diambil daripada kisah benar. Untuk kaedah ini digunakan dengan berkesan, beberapa proses asas harus diikuti iaitu:

e.·         Pengenalan dan kesedian murid
Murid berada dalam keadaan baik untuk belajar apabila mendapati reaksinya terhadap situasi sebelum ini tidak memuaskan. Maka dengan ini murid akan bermotivasi untuk mencuba cara yang baru. Contohnya membentangkan situasi bermasalah dengan beberapa cara bereaksi terhadapnya dan murid memilih cara bereaksi jika dia terlibat dalam situasi itu. Lepas itu murid dikehendaki menunjukkan empati atau yang boleh membina perasaan empati. Misalnya, jika rakan kamu cedera selepas menggunakan alatan tajam, apakah yang perlu kamu lakukan dan bagaimana kamu menunjukkan tanda simpati dan cara membantunya.


Comments

Popular posts from this blog

Friend

LANJUTAN GRAFIK (TUGASAN 2.2)

LANJUTAN GRAFIK (TUGASAN 3.2)